Kloosterbrug

Projectlocatie:
Assen
Opdrachtgever:
Ingenieursbureau PTR project engineering
Terug naar overzicht

In samenwerking met PTR heeft TAS opdracht ontvangen om het contract voor de vervanging van de bedienings- en besturingsinstallatie van de Kloosterbrug voor te bereiden. De Kloosterbrug is een hydraulisch aangedreven basculebrug, in dit geval een zogenoemde staartbrug, en vormt een belangrijke verbinding tussen de aan weerszijden van de Drentsche Vaart gelegen delen van Kloosterveen.

De architect Joris Smits van Royal Haskoning DHV benoemt de brug als een verheffing van techniek tot hét landmerk van Kloosterveen. Opvallend is het brugval dat in de geopende stand lijkt te zweven in de ruimte.

Het op te stellen contract diende een uitgewerkte functionele omschrijving van de nieuwe besturingsinstallatie en specificaties van de te leveren onderdelen te bevatten. Bij het opstellen van het contract diende tevens een aantal uitgangspunten gehanteerd te worden.

  • De bestaande hydraulische installatie werd gehandhaafd. Een deel van de aansturing van de hydraulische installatie (onder andere gelijkloop en snelheid) werd geregeld en bewaakt met de lokale PLC. Dit principe diende wel opnieuw ontworpen te worden;
  • De afsluitboomkasten hadden het einde van hun levensduur bereikt en moesten worden vervangen door afsluitboomkasten welke aan de eisen uit de VOBB voldoen;
  • De landverkeer- en scheepvaartseinen moesten worden vervangen door LED2-seinen;
  • De gehele besturingsinstallatie van de brug moest worden vervangen door een veiligheidsbesturing conform de Machinerichtlijn. Hiervoor dienden tevens diverse veldcomponenten te worden vervangen en onderdelen van de hydraulische installatie te worden aangepast;
  • De brug moest worden voorbereid op afstandbediening door de provincie Drenthe;
  • De nieuwe besturingsinstallatie moest worden ingebouwd in de bestaande besturingskast van de brug. De bestaande bedienlessenaar met bedienpaneel moesten worden hergebruikt voor de lokale bediening.

Voor de besturing van de brug is een Programma van Eisen (PvE) opgesteld. Op basis van dit Programma van Eisen is een voorontwerp, definitief ontwerp en ten slotte een bestek opgesteld om zo de werkzaamheden te kunnen aanbesteden.

De voorbereidingen zijn gelijktijdig uitgevoerd met de contractvoorbereiding van de Maria Montessoribrug te Assen. Naast de contractvoorbereiding heeft TAS voor beide bruggen het werk begeleidt middels directievoering en toezicht. De renovatiewerkzaamheden van beide bruggen zijn uitgevoerd in 2020.

Foto's