Friesebrug

Projectlocatie:
Alkmaar
Opdrachtgever:
Gemeente Alkmaar
Terug naar overzicht

Vernieuwen bewegingswerk

De Friesebrug in Alkmaar is een basculebrug, gelegen over het Noordhollandsch Kanaal aan de noordoostzijde van het oude centrum. De Friesebrug bestaat uit twee brugdelen, een ‘ouder’ deel uit 1951 en een ‘nieuwer’ deel uit 2008.

Het bewegingswerk van het ‘oude’ deel bestond uit twee afzonderlijke aandrijvingen, elk bestaande uit een elektromotor, tandwielkast, panamawiel en een trekduwstang met veerbuffer. De elektromotoren waren door middel van een as gekoppeld, waardoor een van de elektromotoren de aandrijving kon verzorgen en de andere als reservemotor fungeerde. Het bewegingswerk vertoonde echter steeds frequenter diverse mankementen, waardoor de veiligheid en beschikbaarheid negatief werden beïnvloed. Omdat tevens de technische levensduur van het bewegingswerk verstreken was, heeft TAS in 2009 de opdracht gekregen om een ontwerp te maken voor een nieuw bewegingswerk en daarvan een bestek te schrijven.

Het door TAS ontworpen nieuwe bewegingswerk bestaat eveneens uit twee afzonderlijke aandrijvingen. Elke aandrijving bestaat uit een planetaire tandwielkast met op de uitgaande as een krukarm. Deze krukarm is vervolgens middels een trekduwstang (met veerbuffer) verbonden aan de ballastkist. Op de ingaande assen van de planetaire tandwielkasten zijn motorreductoren geplaatst. De elektromotoren zijn ook in deze situatie door middel van een as gekoppeld. Op deze as is een voorziening aangebracht voor een inschakelbaar handbewegingswerk en een blokkenrem met dodemanspedaal. Onderdeel van dit ontwerp waren een VOBB-berekening en een 3D-model.

Om verkeershinder tot een minimum te beperken, zijn de twee afzonderlijke bewegingswerken gefaseerd vervangen. Het nieuwe bewegingswerk en de waar nodig aangepaste elektrotechnische installatie is in 2011 opgeleverd. Tijdens de uitvoering heeft TAS het werk begeleid in de vorm van directievoering en toezicht.

Vernieuwen houten brugdek

In 2014 is ook het houten brugdek van de ‘oude’ Friesebrug vernieuwd. De bestaande Azobé dekplanken van de hoofdrijbanen verkeerden in matige tot slechte staat, waardoor vervanging noodzakelijk was. Het fietspad, voetpad en de groenstrook waren in een eerder renovatieproject vervangen en uitgevoerd in kunststof.

TAS heeft voor het te vernieuwen brugdek allereerst een variantenstudie uitgevoerd, waarbij hout, staal, composiet of een combinatie van verschillende materialen zijn beschouwd. Onder andere vanwege het feit dat een toename van het gewicht vermeden diende te worden, is gekozen voor een combinatie van staal en composiet. Een stalen constructie van liggers met een composieten brugdek. Het ontwerp van deze combinatie is nader uitgewerkt en omschreven in een bestek.

Het vernieuwde brugdek is opgeleverd in 2015. Tijdens de uitvoering heeft TAS het werk begeleid in de vorm van directievoering en toezicht.

Foto's