De Rekervlotbrug, een van de laatste vijf vlotbruggen in Nederland, is een fiets-/voetgangersbrug over het Noordhollandsch Kanaal. TAS is gevraagd om onderzoek te doen naar de terugkerende problematiek met betrekking tot de functionaliteit van de aandrijving en bijbehorende werktuigbouwkundige componenten.
Uit dit onderzoek is gebleken dat de invloed van het gewicht van de koekleppen op de pontons, en op het bewegen daarvan, groter is dan bij de bouw werd verwacht. Met name de glijlagers in de loopwielen en de loopstrippen zijn door de hoge belasting aan slijtage onderhevig. Dit resulteert tevens in het feit dat ook het bewegingswerk zwaarder wordt belast.
Om deze problematiek te verhelpen, heeft TAS geadviseerd om een balansinstallatie aan te brengen, waarmee het op de pontons rustende gewicht van de koekleppen gereduceerd kan worden. Tevens zijn diverse aanpassingen aan het bewegingswerk geadviseerd om meer flexibiliteit en een hoger rendement te creëren. Deze adviezen heeft TAS onderbouwt met tekeningen en berekeningen, waarmee is aangetoond dat deze aanpassingen voor lagere belastingen op de werktuigbouwkundige onderdelen zorgen. Zodoende vermindert slijtage en de wordt brug beter onderhoudbaar.
Naar verwachting worden de geadviseerde aanpassingen in het voorjaar van 2022 doorgevoerd.